طراحی زیرمجموعههای فضایی: (هدایت، کنترل، سازه و...)
حامد کاشانی
دوره 16، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 27-36
چکیده
سامانههای هوافضایی و زیرسامانههای آنها به دلایل گوناگون مانند روشن و خاموش شدن موتورها، جدایش اجزای گوناگون در طول پرواز و غیره در معرض بار ضربه قرار میگیرند. بار ضربه میتواند سبب خرابی موقت یا دائمی برخی سامانهها گردد. برای پیشگیری از این خرابیها در طراحی مکانیکی اجزای حساس به ضربه و ایزولاسیون آنها باید تمهیدات گوناگونی ...
بیشتر
سامانههای هوافضایی و زیرسامانههای آنها به دلایل گوناگون مانند روشن و خاموش شدن موتورها، جدایش اجزای گوناگون در طول پرواز و غیره در معرض بار ضربه قرار میگیرند. بار ضربه میتواند سبب خرابی موقت یا دائمی برخی سامانهها گردد. برای پیشگیری از این خرابیها در طراحی مکانیکی اجزای حساس به ضربه و ایزولاسیون آنها باید تمهیدات گوناگونی پیشبینی شود. رویکرد دیگر میتواند کاهش سطح ضربه وارد شده در مسیر انتقال باشد. بدون ایجاد تغییر در منشا ضربه و بدون افزودن اجزای جدید به سامانه و تنها با بهینه سازی طراحی یکی از اجزای موجود در این سامانهها که همان اتصالات سازه هستند میتوان از اثرات مخرب ضربه به میزان قابل توجهی کاست. در این مقاله بر مبنای نتایج رویکردی تحلیلی راهکارهایی عملی برای نیل بدین مقصود ارائه میشود