طراحی زیرمجموعههای فضایی: (هدایت، کنترل، سازه و...)
مسلم کریم آباده؛ مرتضی طایفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 فروردین 1403
چکیده
در این پژوهش به طراحی کنترل برای یک فضاپیمای بازگشتی یا کپسول فضایی در فاز بازگشت به جو از پرواز زیرمداری بر مبنای مکانیزم جرمهای انتقالی داخلی پرداخته میشود. فاز بازگشت به جو یکی از مهمترین مراحل انجام ماموریت یک فضاپیما است، زیرا با ورود فضاپیما به جو زمین نیروها و ممانهای آیرودینامیکی باعث اغتشاش زوایای حمله و سرشجانبی ...
بیشتر
در این پژوهش به طراحی کنترل برای یک فضاپیمای بازگشتی یا کپسول فضایی در فاز بازگشت به جو از پرواز زیرمداری بر مبنای مکانیزم جرمهای انتقالی داخلی پرداخته میشود. فاز بازگشت به جو یکی از مهمترین مراحل انجام ماموریت یک فضاپیما است، زیرا با ورود فضاپیما به جو زمین نیروها و ممانهای آیرودینامیکی باعث اغتشاش زوایای حمله و سرشجانبی خواهند شد. این زوایای اغتشاشی در صورتی که کنترل نشود ممکن است باعث صدمات جدی به فضاپیما و سرنشینهای آن شود. علاوه بر این، مسیر پروازی فضاپیما و محل فرود نیز متاثر از این اغتشاشات خواهد بود. برای دفع این اغتشاشها از جرمهای انتقالی به عنوان عملگر استفاده شده است. جرمهای انتقالی با ایجاد تغییرات جزئی در مرکز جرم وسیله پرنده این امکان را فرآهم می کند تا نیروهای آیرودینامیکی مزاحم را به نیروهای کنترلی موثر تبدیل کرد. مزیت اصلی جرمهای انتقالی نسبت به عملگرهای دیگر نظیر سطوح آیرودینامیکی و تراست جتها، عدم تولید نیروی آیرودینامیکی و پیشرانشی اضافی و محافظت از عملگرها در برابر گرمایش آیرودینامیکی ورود به جو می باشد. نوع چیدمان جرمهای انتقالی نیز یک فاکتور مهم محسوب میشود. در این پژوهش علاوه بر مکانیزم صلیبی که مکانیزم مرسومتری است، مکانیزم شعاعی نیز بررسی و تحلیل شده است.