مهران میرشمس؛ حسن کریمی؛ حسن ناصح
دوره 1، شماره 2 ، دی 1387، ، صفحه 17-25
چکیده
هدف از این مقاله، معرفی نرمافزار طراحی مفهومی موشک حامل سوخت مایع چند مرحلهایLVCDاست. این نرمافزار، برای پایینآوردن هزینه چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر زمانی در فاز طراحی مفهومی موشک حامل سوخت مایع تهیه شده است. کاربر با آموزش اولیةنرمافزار و آشنایی با مفاهیم اولیه طراحی و همچنین معادلات جرمی- انرژتیک موشک حامل، به آسانی ...
بیشتر
هدف از این مقاله، معرفی نرمافزار طراحی مفهومی موشک حامل سوخت مایع چند مرحلهایLVCDاست. این نرمافزار، برای پایینآوردن هزینه چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر زمانی در فاز طراحی مفهومی موشک حامل سوخت مایع تهیه شده است. کاربر با آموزش اولیةنرمافزار و آشنایی با مفاهیم اولیه طراحی و همچنین معادلات جرمی- انرژتیک موشک حامل، به آسانی قادر به کار با نرمافزار LVCDاست. الگوریتم طراحی مفهومی مورد استفاده در این نرمافزار، براساس بهینهکردن ترکیب پارامترهای اصلی طراحی در موشکهای حامل است. بهمنظور بهینهکردن پارامترهای اصلی طراحی 10 زیرالگوریتم در این روش طراحی و برنامهنویسی شدهاند. در نتیجة بهکارگیری روش فوق، توزیع جرم بین مراحل، تغییرات زاویة پیچ در طول مسیر حرکت و همچنین حداقل شتاب محوری در هر مرحله از موشک حامل بهینه میشوند. پارامترها با درنظرگرفتن اثر محدودیتها و معیار بهینهگی در یک تعامل متقابل بهینه میشوند (بهینهسازی چند پارامتری). ارزیابی و صحهگذاری نرمافزار تهیه شده، با استفاده از اطلاعات نمونههایی از موشکهای حامل دو مرحلهای و سه مرحلهای موجود انجام شده است
مهران میرشمس؛ حسن کریمی؛ حسن ناصح
دوره 1، شماره 1 ، مهر 1387، ، صفحه 21-36
چکیده
هدف این مقاله ارائة روش طراحی مفهومی موشک حامل براساس بهینه کردن ترکیب پارامترهای اصلی طراحی آن است. به منظور بهینه کردن پارامترهای اصلی طراحی، 10 زیرالگوریتم در این روش طراحی ارائه و به اجرا درآمدهاند. در نتیجة بهکارگیری روش فوق، توزیع جرم بین مراحل با هدف حمل بیشترین جرم محموله به مدار، تغییرات زاویة پیچ در طول مسیر حرکت با هدف ...
بیشتر
هدف این مقاله ارائة روش طراحی مفهومی موشک حامل براساس بهینه کردن ترکیب پارامترهای اصلی طراحی آن است. به منظور بهینه کردن پارامترهای اصلی طراحی، 10 زیرالگوریتم در این روش طراحی ارائه و به اجرا درآمدهاند. در نتیجة بهکارگیری روش فوق، توزیع جرم بین مراحل با هدف حمل بیشترین جرم محموله به مدار، تغییرات زاویة پیچ در طول مسیر حرکت با هدف رسیدن به بیشترین سرعت نهایی با تأمین حداقل افت سرعت ناشی از جاذبه و همچنین حداقل شتاب محوری در هر مرحله از موشک حامل بهینه میشوند. پارامترها با در نظر گرفتن اثر محدودیتها و معیار بهینهگی در یک تعامل متقابل بهینه میگردند (بهینهسازی ترکیبی پارامترهای اصلی طراحی). ارزیابی و صحهگذاری نرمافزار تهیهشده، با استفاده از اطلاعات نمونههایی از موشکهای حامل دومرحلهای و سهمرحلهای موجود انجام شده است.