سهیلا عبدالهی پور؛ فخری اعتمادی؛ محمد ابراهیمی
دوره 8، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 41-53
چکیده
در این مقاله، گرمایش آیرودینامیکی تولیدشده بر روی بدنة یک کاوشگر فضایی به روش عددی با استفاده از نرمافزار فلوئنت و با درنظر گرفتن اندرکنش گرمایشی سیال و سازه محاسبه شده است. به منظور حل همزمان معادلات گرمایش در جامد و سیال، از شرط مرزی کوپلینگ در دیوارة بدنه استفاده شده است؛ بهطوریکه مقادیر دما و شار حرارتی در آن محاسبه میشود. ...
بیشتر
در این مقاله، گرمایش آیرودینامیکی تولیدشده بر روی بدنة یک کاوشگر فضایی به روش عددی با استفاده از نرمافزار فلوئنت و با درنظر گرفتن اندرکنش گرمایشی سیال و سازه محاسبه شده است. به منظور حل همزمان معادلات گرمایش در جامد و سیال، از شرط مرزی کوپلینگ در دیوارة بدنه استفاده شده است؛ بهطوریکه مقادیر دما و شار حرارتی در آن محاسبه میشود. مزیت این روش آن است که میتوان مقادیر دما را در هر نقطهای از پوسته بدنه با یا بدون تقارن محوری و حتی اجزای متصل به آن در زوایای حمله مختلف محاسبه کرد. در این مقاله، نحوة انجام شبیهسازی عددی با درنظر گرفتن اثرات لایه مرزی و ضخامت دیوارة سازه و همچنین اثر مدلهای توربولانس، به صورت کامل شرح داده شده است. نتایج در قالب کانتورهای فشار، سرعت و دما، مقادیر شار حرارتی و همچنین فشار و دمای نقطة سکون دماغه ارائه شده است. در این تحقیق از دو روش عددی و تحلیلی برای صحهگذاری مقادیر دمای نقطة سکون و شار حرارتی استفاده شده که دقت خوبی را در نتایج نشان میدهد.
محمد طاهایابدی؛ مهدی علیزاده یزدی؛ محمدعلی فارسی؛ محمد ابراهیمی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 51-62
چکیده
انتشار امواج پیروشوک ناشی از انفجار مواد پیروتکنیک برای جداسازی سامانههای کاوشگر فضایی با انجام آزمایشهایی در سطح زمین بررسی میشود. حسگرهای شوک در نقاط مختلف سازة کاوشگر نصب میشود تا مقدار دامنة شتاب دریافتی در سه راستای عمود برهم پس از فعالسازی مواد پیروتکنیک اندازهگیری کنند. پس از معرفی تجهیزات لازم برای انجام آزمایش ...
بیشتر
انتشار امواج پیروشوک ناشی از انفجار مواد پیروتکنیک برای جداسازی سامانههای کاوشگر فضایی با انجام آزمایشهایی در سطح زمین بررسی میشود. حسگرهای شوک در نقاط مختلف سازة کاوشگر نصب میشود تا مقدار دامنة شتاب دریافتی در سه راستای عمود برهم پس از فعالسازی مواد پیروتکنیک اندازهگیری کنند. پس از معرفی تجهیزات لازم برای انجام آزمایش و بیان روش آزمایشگاهی، نتایج دادهبرداری حسگرهای شوک در نقاط مختلف در حوزة زمان و طیف پاسخ شوک در آزمایشهای جدایش سامانههای کاوشگر با استفاده از انفجار مواد پیروتکنیک ارائه میشود. مقادیر ثبتشده در حسگرهای مختلف برای صحهگذاری با سه معیار مختلف ارزیابی بررسی میشود. روند تغییرات شوک در نواحی مختلف سازه و در سامانههای مختلف کاوشگر براساس فاصله از محل انفجار و نوع اتصالات در مسیر انتشار امواج ارزیابی میشود. نتایج ثبتشده با حسگرهای شوک در محل نصب تجهیزات حساس کاوشگر برای استخراج شرایط کاری تجهیزات و عملکرد آنها با تعیین شتاب اعمالی و حداکثر شتاب مجاز اعمالی به این تجهیزات استفاده میشود تا بهعنوان معیاری برای ارزیابی طرح و انتخاب اجزای کاوشگر فضایی استفاده شود.
فائزه راثی مرزآبادی؛ رضا مشکانی؛ حسین پوریاوی؛ محمدعلی فارسی؛ محمد ابراهیمی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 23-33
چکیده
در این تحقیق، با توجه به اینکه دانستن پارامترهای ایرودینامیکی مجموعه چترهای فرود، برای دست یافتن به یک سیستم بازیابی قابل اطمینان، نقش اساسی دارد، یکسری آزمونهای پرتابی انجام شد و با به سرعت رساندن یک راکت آزمایشی و مجموعه چتر دو مرحلهای بهکار رفته، شرایط بازیابی محمولة فضایی شبیهسازی شد. همچنین از یک کد نرمافزاری برای ...
بیشتر
در این تحقیق، با توجه به اینکه دانستن پارامترهای ایرودینامیکی مجموعه چترهای فرود، برای دست یافتن به یک سیستم بازیابی قابل اطمینان، نقش اساسی دارد، یکسری آزمونهای پرتابی انجام شد و با به سرعت رساندن یک راکت آزمایشی و مجموعه چتر دو مرحلهای بهکار رفته، شرایط بازیابی محمولة فضایی شبیهسازی شد. همچنین از یک کد نرمافزاری برای شبیهسازی رفتار مجموعه چترها، استفاده شد که با کمک دادههای تجربی حاصل از نتایج آزمونها، بر این کد نرمافزاری صحهگذاری شد. بهمنظور تصحیح پارامترهای ایرودینامیکی تخمین زده شده در طراحی، با تحلیل دادههای استخراج شده از زیرسامانة اندازهگیری، ضریب پسا و ضریب نیروی بازشوندگی و پارامترهای فرآیند باز شدن، شامل زمان و فاصله باد شدن و تابع تغییرات سطح پسا برای هر چتر در شرایط مختلف استخراج شد. نتایج نشان داد در مورد چترهای ترمزی اول و دوم که دارای بارگذاری کنوپی بزرگی هستند، وابستگی پارامترهای باز شدن چتر با چگالی یا ارتفاع، کمتر است. اما در مورد چتر اصلی که بارگذاری کنوپی کوچکی دارد، وابستگی زمان باد شدن با چگالی بیشتر است. در مورد چتر ترمزی اول، تابع تغییرات سطح پسا نسبت به زمان در حین فرآیند باد شدن، بهصورت خطی و در مورد چتر ترمزی دوم و چتر اصلی، توابع درجه دو و سه تخمین زده شد. بهدلیل وجود چتر ترمزی دوم در جلوی چتر اصلی، زمان باز شدن چتر اصلی افزایش مییابد که میزان این تأخیر به پارامترهای مختلفی همچون فاصلة دو چتر از هم، نسبت قطر آنها و سرعت محموله وابسته است. با استفاده از پارامترهای بهدست آمده برای نوع چترهای استفاده شده، میتوان آنها را در طراحی یک مجموعه کاهندة سرعت، با دقت مناسبی بهکار برد.
زهرا حاجابراهیمی؛ لیلا علیدوست؛ مائده عربیان؛ احسان علوی؛ محمد ابراهیمی؛ محسن بهرامی
دوره 6، شماره 4 ، دی 1392، ، صفحه 37-42
چکیده
شرایط استرسزای پرتاب باکاوشگرها - هایپرگراویتی و جاذبة ناچیز- منجر به تغییر در فرایندها و عملکردهای سلولی میشود. در این مطالعه، اثرات هایپرگراویتی و استرس ناشی از آن بر روی میزان فعالیت، رشد، مرگ و میر و آسیب سلولی در 5 ردة سلولی اندوتلیال عروق انسان، سلولهای بنیادی مغز استخوان موش صحرایی، فیبروبلاست جنینی موش، PC12و جزایر لانگرهانس ...
بیشتر
شرایط استرسزای پرتاب باکاوشگرها - هایپرگراویتی و جاذبة ناچیز- منجر به تغییر در فرایندها و عملکردهای سلولی میشود. در این مطالعه، اثرات هایپرگراویتی و استرس ناشی از آن بر روی میزان فعالیت، رشد، مرگ و میر و آسیب سلولی در 5 ردة سلولی اندوتلیال عروق انسان، سلولهای بنیادی مغز استخوان موش صحرایی، فیبروبلاست جنینی موش، PC12و جزایر لانگرهانس موش صحرایی از طریق سنجش میزان NO، LDH، MTTو انسولین توسط ماژول کپسول زیستی کاوشگر 3 انجام شد.نتایج نشان داد که هایپرگراویتی موجب افزایش معنیدار در ترشح NOو مرگ و میر سلولی میشود اما تغییری در عملکرد پانکراس در تولید انسولین مشاهده نشد.
احسان امانی؛ محمد ابراهیمی؛ جعفر روشنی یان
دوره 3، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 59-67
چکیده
The coupled rigid-body/slosh/elasticity dynamics equations are developed for 6-DoF flight of launchers. The equations of motion are derived by means of Lagrange’s equations in terms of quasi-coordinates and alternatively in the inertial frame. The simple pendulum model for planar motion is extended to model slosh dynamics in 6-DoF flight and the elastic motion is represented in terms of modal displacement coordinates relative to the elastic mean axes system. It is shown that this model is consistent with the simpler model for planar motion which has been developed in previous studies. The ...
بیشتر
The coupled rigid-body/slosh/elasticity dynamics equations are developed for 6-DoF flight of launchers. The equations of motion are derived by means of Lagrange’s equations in terms of quasi-coordinates and alternatively in the inertial frame. The simple pendulum model for planar motion is extended to model slosh dynamics in 6-DoF flight and the elastic motion is represented in terms of modal displacement coordinates relative to the elastic mean axes system. It is shown that this model is consistent with the simpler model for planar motion which has been developed in previous studies. The proposed dynamics model is incorporated in conjunction with the models for the other subsystems in a MATLAB/Simulink program to simulate 6-DoF flight of launchers.