تجارت،مدیریت و حقوق فضایی
حمید کاظمی؛ سمانه الهیان
دوره 15، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 93-102
چکیده
مدیریت ترافیک فضایی، راهی برای توسعه پایدار و طولانی مدت از فضای ماورای جو با رویکرد کاهش برخورد اجسام است. در این مقاله ارزیابی ریسک برخورد ماهوارهها با استفاده از روش احتمال برخورد انجام میشود. از میان روشهای مختلف تعیین احتمال برخورد، روش پاترا (2005) و روش چان برای تعیین احتمال برخورد ماهواره نور با سایر اجسام فضایی استفاده ...
بیشتر
مدیریت ترافیک فضایی، راهی برای توسعه پایدار و طولانی مدت از فضای ماورای جو با رویکرد کاهش برخورد اجسام است. در این مقاله ارزیابی ریسک برخورد ماهوارهها با استفاده از روش احتمال برخورد انجام میشود. از میان روشهای مختلف تعیین احتمال برخورد، روش پاترا (2005) و روش چان برای تعیین احتمال برخورد ماهواره نور با سایر اجسام فضایی استفاده شده است. نرمافزارهای مختلفی برای شبیهسازی حرکت و محاسبه احتمال برخورد اجسام در فضا توسعه داده شدهاند. با توجه به معیارهایی که در متن اصلی شرح داده شده است، از ابزار Advanced Conjunction Analysis نرمافزار STK برای تحلیل ریسک برخورد ماهخواره ملی نور با سایر اجسام فضایی استفاده میشود. در این نرمافزار با استفاده از داده دو سطری اجسام فضایی و انتخاب مدل انتشار مداری، موقعیت هر جسم در فضا مشخص میشود. سپس با یکی از روشهای تخمین احتمال، احتمال برخورد تعیین میشود. براساس احتمال به دست آمده میتوان در خصوص لزوم مانور ماهواره در زمان مناسب تصمیمگیری نمود.
تجارت،مدیریت و حقوق فضایی
سعید حبیبا؛ حمید کاظمی؛ میلاد صادقی
دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 107-119
چکیده
فعالیتهای فضایی که از گذشته برای دولتها به عنوان بازیگران اصلی و سنتی صنعت فضایی، اهمیتی فوقالعاده داشته، امروزه برای اشخاص غیر دولتی و خصوصی نیز که بازیگران جدید صنعت فضایی محسوب میشوند، جذابیت ایجاد کرده است. بیگمان در این عرصه، فناوری پیششرط اجرا و توسعه فعالیتهای فضایی است. دولتهای درحال توسعه و کمتر توسعه ...
بیشتر
فعالیتهای فضایی که از گذشته برای دولتها به عنوان بازیگران اصلی و سنتی صنعت فضایی، اهمیتی فوقالعاده داشته، امروزه برای اشخاص غیر دولتی و خصوصی نیز که بازیگران جدید صنعت فضایی محسوب میشوند، جذابیت ایجاد کرده است. بیگمان در این عرصه، فناوری پیششرط اجرا و توسعه فعالیتهای فضایی است. دولتهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته، سعی میکنند با تصویب قوانین ملی فضایی راه را برای انجام این فعالیتها هموار کنند، ولی باید گفت که هنوز در این مسیر موانع زیادی موجود است. یکی از این موانع، قوانین و مقررات محدودکننده کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نسبت به انتقال فناوری در صنعت فضایی است. شناسایی ابعاد این موانع و محدودیتها و ارزیابی آنها از نقطه نظر حقوق مالکیت فکری، موضوع این مقاله است. تنازع و برخورد میان گرایش به سمت تجاریسازیِ فعالیتهای فضایی و کنترل شدید بر انتقال فناوری در صنعت فضایی یکی از نتایجی است که این مقاله به آن دست یافته است.
تجارت،مدیریت و حقوق فضایی
مهدی غلامی
دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 67-76
چکیده
این پژوهش، به بررسی وضعیت تامین مالی و روندهای سرمایه گذاری خصوصی و عمومی در صنعت فضایی می پردازد. تامین مالی از طریق دولت بیشترین میزان تامین اعتبار برنامه های فضایی را شامل می شود. همچنین همکاری های بین المللی کشورها در این صنعت سهم بسزایی در رشد و توسعه فعالیت های فضایی داشته است. از طرف دیگر، افزایش کاربردهای فناورانه در حوزه های ...
بیشتر
این پژوهش، به بررسی وضعیت تامین مالی و روندهای سرمایه گذاری خصوصی و عمومی در صنعت فضایی می پردازد. تامین مالی از طریق دولت بیشترین میزان تامین اعتبار برنامه های فضایی را شامل می شود. همچنین همکاری های بین المللی کشورها در این صنعت سهم بسزایی در رشد و توسعه فعالیت های فضایی داشته است. از طرف دیگر، افزایش کاربردهای فناورانه در حوزه های خدمات و دیگر بخش های اقتصادی، انگیزه های ورود سرمایه گذاران خصوصی به صنعت فضایی را افزایش داده است. از این رو، تامین مالی پروژه های فضایی از طریق منابع بخش خصوصی نیز یکی از روند های رو به رشد صنعت فضایی می باشد. یافته های این پژوهش نشان از شیفت و تغییر مشی دولت ها از سرمایه گذاری در ساخت به سمت توسعه تجاری سازی صنعت فضایی می باشد. در مقابل، افزایش کاربردهای فضایی و دیجیتالی شدن این صنعت، راه را برای ورود بازیگران خرد با منابع مالی نه چندان زیاد باز نموده است.