مقالة تحقیقی (پژوهشی)
حسن ناصح
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 1-12
چکیده
هدف از این مقاله، ارائة مدل توسعة فناوری خانوادة حامل فضایی از منظر سامانة پیشرانش است. بنابراین در این مقاله، مدل تخمین و محاسبة هزینه توسعه دو نوع فناوری سامانة پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا با استفاده از پردازش آماری توسعه داده شده و با یکدیگر مقایسه میشوند. این مدل، دارای پنج گام اصلی است که عبارتند از، محاسبات جرمیانرژتیک ...
بیشتر
هدف از این مقاله، ارائة مدل توسعة فناوری خانوادة حامل فضایی از منظر سامانة پیشرانش است. بنابراین در این مقاله، مدل تخمین و محاسبة هزینه توسعه دو نوع فناوری سامانة پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا با استفاده از پردازش آماری توسعه داده شده و با یکدیگر مقایسه میشوند. این مدل، دارای پنج گام اصلی است که عبارتند از، محاسبات جرمیانرژتیک سامانة پیشرانش خانوادة حامل فضایی؛ تحلیل و آنالیز هزینه؛ آنالیز حساسیت حجم مخزن پیشران؛ آنالیز حساسیت کارآیی سامانة پیشرانش نسبت به هزینه؛ محاسبات جرمی- انرژتیک و هزینهای سامانههای پیشرانش سرمازا و نیمهسرمازا. در نهایت ارزیابی نتایج حاصل از اجرای مدل با استفاده از مقادیر یک نمونه سامانة پیشرانش موجود صورت پذیرفته است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
مجتبی علوی پور؛ امیر علی نیکخواه؛ جعفر روشنی یان
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 13-25
چکیده
در این تحقیق، مسئلة طراحی مسیر بهینة یک بلوک انتقال مداری جهت تزریق ماهواره به مدار زمین آهنگ در فضای سهبعدی مورد نظر میباشد. مسیر بهینه چند سوزشی براساس تئوری اویلر-لاگرانژ با معیار حداقل مصرف سوخت بهدست میآید. جهت تعیین زمانهای روشن و خاموشی موتور، به جای استفاده از تابع سوییچ که سبب پیچیدگی محاسبات میشود، از یک روش ...
بیشتر
در این تحقیق، مسئلة طراحی مسیر بهینة یک بلوک انتقال مداری جهت تزریق ماهواره به مدار زمین آهنگ در فضای سهبعدی مورد نظر میباشد. مسیر بهینه چند سوزشی براساس تئوری اویلر-لاگرانژ با معیار حداقل مصرف سوخت بهدست میآید. جهت تعیین زمانهای روشن و خاموشی موتور، به جای استفاده از تابع سوییچ که سبب پیچیدگی محاسبات میشود، از یک روش ساده و بهینه استفاده شده تا زمانهای سویچ از فازهای فعال به غیرفعال و بالعکس تعیین شوند. برای حل مسئلة شرط مرزی در چند نقطه از یک روش پرتابی غیرمستقیم بهبود یافته با کارایی بالا استفاده شده است که علاوهبر تأمین دقت بالا، با سرعت بسیار خوبی نیز به شرایط مرزی مورد نظر همگرا میشود.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
حمید کاظمی؛ علی اکبر گلرو
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 27-37
چکیده
تعهد دولتها در اجرای تعهدات بینالمللی متضمن اعمال حاکمیت بر بخشهای دولتی و خصوصی متبوع خود است. بر مبنای معاهدة فضای ماورای جو، دولتها باید بر اشخاص حقیقی و حقوقی متبوع خود که در فعالیتهای فضایی شرکت میکنند، نظارت داشته باشند. نحوة اعمال حاکمیت دولتها بر فعالیتهای فضایی براساس تدوین مقررات لازم برای صدور مجوز فعالیتهای ...
بیشتر
تعهد دولتها در اجرای تعهدات بینالمللی متضمن اعمال حاکمیت بر بخشهای دولتی و خصوصی متبوع خود است. بر مبنای معاهدة فضای ماورای جو، دولتها باید بر اشخاص حقیقی و حقوقی متبوع خود که در فعالیتهای فضایی شرکت میکنند، نظارت داشته باشند. نحوة اعمال حاکمیت دولتها بر فعالیتهای فضایی براساس تدوین مقررات لازم برای صدور مجوز فعالیتهای فضایی و ایجاد مقام صالح است. بررسی تطبیقی برخی قوانین ملی کشورها نشان میدهد ساز و کار دولتها بر اساس نظامهای حقوقی حاکم بر آنها متفاوت است لکن وجوه مشترکی در ایجاد مقررات و ایجاد مقام صالح برای اعمال حاکمیت بر فعالیتهای فضایی وجود دارد. این مقاله، علاوه بر تبیین تعهد دولتها از منظر حقوق بینالملل فضایی به بررسی تطبیقی برخی فعالیتهای فضایی توجه میکند که دولتها حاکمیت خود را در چارچوب تعیین مقام صالح و صدور مجوزهای لازم بر آنها اعمال میکنند که برای قانونگذار ملی در نحوة تدوین مقررات لازم مفید است.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
رضا یاوری؛ ایمان محمدزمان؛ محمدرضا عاروان
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 39-50
چکیده
در این مقاله، طراحی هدایت و کنترل یکپارچه با ترکیب روشهای کنترل مد لغزشی و گام به عقب صورت گرفته است. این روش برخلاف روشهای سنتی موجود با تلفیق معادلات سینماتیکی و دینامیکی و استخراج یک فضای حالت یکه بهصورت مدلسازی یکپارچه، با مسئلة طراحی هدایت-کنترل بهصورت یک تک حلقه برخورد میکند. روش فوق در مقابل نامعینیهای ناشی از مدل ...
بیشتر
در این مقاله، طراحی هدایت و کنترل یکپارچه با ترکیب روشهای کنترل مد لغزشی و گام به عقب صورت گرفته است. این روش برخلاف روشهای سنتی موجود با تلفیق معادلات سینماتیکی و دینامیکی و استخراج یک فضای حالت یکه بهصورت مدلسازی یکپارچه، با مسئلة طراحی هدایت-کنترل بهصورت یک تک حلقه برخورد میکند. روش فوق در مقابل نامعینیهای ناشی از مدل دینامیکی رهگیر و شتاب هدف مقاوم است. نتایج شبیهسازی در سه بعد با در نظر گرفتن دینامیک شش درجه آزادی نشان میدهد که طراحی هدایت و کنترل یکپارچه با همافزایی زیر سیستمهای هدایت و کنترل منجر به برخورد مناسب با هدف مانوردار میشود.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
جواد سالم؛ حسین پیلارام؛ سید محمد علوی
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 51-63
چکیده
از میان روشهای مختلف شناسایی و ردگیری ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO)، روش ردگیری راداری مناسبتر است. ازآنجاکه فیلترهای خطی مرسوم، قادر به تخمین موقعیت و ردگیری دقیق سیستمهای با دینامیک غیرخطی مثل ماهوارهها نیستند، باید از فیلترهای غیرخطی استفاده کرد. در این مقاله، ابتدا مسیر حرکت ماهواره به دور زمین با استفاده از معادلات ...
بیشتر
از میان روشهای مختلف شناسایی و ردگیری ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO)، روش ردگیری راداری مناسبتر است. ازآنجاکه فیلترهای خطی مرسوم، قادر به تخمین موقعیت و ردگیری دقیق سیستمهای با دینامیک غیرخطی مثل ماهوارهها نیستند، باید از فیلترهای غیرخطی استفاده کرد. در این مقاله، ابتدا مسیر حرکت ماهواره به دور زمین با استفاده از معادلات حرکتی ماهواره (معادلات کاول) و به تبع آن مشاهدات رادار شبیهسازی شده و جهت تخمین موقعیت و ردگیری به فیلترهای غیرخطی کالمن توسعهیافته (EKF) و کالمن نمونهبردار (UKF) اعمال میشوند. در مرحلۀ بعد برای کاهش خطای تخمین، از دیتای تولیدی در نرمافزار STK استفاده کرده و در نهایت به بررسی خطای RMS موقعیت و سرعت و همچنین خطای تخمین هر یک از فیلترها در دو روش میپردازیم. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که به دلیل دقت بیشتر مسیر حرکت تولیدی در STK، فیلترها، در این روش تخمین بهتری زده و حداکثر خطای RMS موقعیت در حدود 40 درصد کاهش مییابد.
مقالة تحقیقی (پژوهشی)
وحید نیکبخت؛ علی کاظمی؛ زهرا حاجابراهیمی؛ ندا خالدی؛ محمد اسدی گلزار
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 63-68
چکیده
قرارگیری طولانی مدت در شرایط بیوزنی بر سیستمهای مختلف بدن از جمله سیستم قلبی- عروقی تأثیرگذار است. سلولهای اتدوتلیال موجود در لایه داخلی دیواره عروق نیز در این شرایط پاسخهای متفاوتی از خود نشان میدهند که بررسی آن به درک بهتر بیماریهای قلبی- عروقی هم در فضانوردان و هم بر روی زمین کمک میکند. هدف از انجام این پژوهش، ...
بیشتر
قرارگیری طولانی مدت در شرایط بیوزنی بر سیستمهای مختلف بدن از جمله سیستم قلبی- عروقی تأثیرگذار است. سلولهای اتدوتلیال موجود در لایه داخلی دیواره عروق نیز در این شرایط پاسخهای متفاوتی از خود نشان میدهند که بررسی آن به درک بهتر بیماریهای قلبی- عروقی هم در فضانوردان و هم بر روی زمین کمک میکند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر شرایط بیوزنی بر سطح سرمی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی به عنوان محرک فرآیند آنژیوژنز و واسکلوژنز است. تعداد 20 موش نر نژاد ویستار به طور تصادفی در دو گروه کنترل و بیوزنی تقسیم شدند. برای شبیهسازی بیوزنی بر روی زمین، از مدل تعلیق پاهای عقبی به مدت شش هفته استفاده شد. پس از خونگیری از بطن چپ، سرم جدا و میزان فاکتور رشد اندوتلیال عروقی یا VEGF با روش الایزا اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که میزان VEGF در شرایط شبیهسازی شده بیوزنی افزایش داشته اما این افزایش در مقایسه با نمونههای گروه کنترل معنادار (p>0.05) نبود. به نظر میرسد که بی وزنی مدل تعلیق پاهای عقبی جوندگان تأثیری بر میزان فاکتور رشد اندوتلیال عروق در سطح سرم در موشهای صحرایی نر نژاد ویستار نمیگذارد. این مسئله میتواند ناشی از پاسخ سازشی بدن بعد از شش هفته یا عدم نقش فاکتور VEGF برای تغییرات قلبی- عروقی در بیوزنی و وجود نقش احتمالی برای سایر فاکتورها باشد. مطالعة تغییرات سایر فاکتورهای عروقی یا تغییرات روزانة فاکتور VEGF در شرایط بیوزنی، میتواند به درک بهتر این موضوع کمک کند.