رضا امیدی قوشه بلاغ؛ کریم محمدی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
یکی از خطاهای شایع در سیستمهای ماهوارهای رخداد خطای واژگونی بیت (SEU) در بخشهای الکترونیکی است. با توجه به هزینه بالای طراحی، پیادهسازی و پرتاب ماهوارهها، برای مقابله با این اثر نامطلوب در سطوح گوناگون و به روشهای مختلف تکنیکهای مقاومسازی استفاده میشود. یکی از مهمترین معیارهای پذیرش این روشها، درجه قابلیت اطمینان آنهاست. ...
بیشتر
یکی از خطاهای شایع در سیستمهای ماهوارهای رخداد خطای واژگونی بیت (SEU) در بخشهای الکترونیکی است. با توجه به هزینه بالای طراحی، پیادهسازی و پرتاب ماهوارهها، برای مقابله با این اثر نامطلوب در سطوح گوناگون و به روشهای مختلف تکنیکهای مقاومسازی استفاده میشود. یکی از مهمترین معیارهای پذیرش این روشها، درجه قابلیت اطمینان آنهاست. تعیین نرخ خرابی SEUفاکتور بسیار مهمی در تحلیل قابلیت اطمینان سیستم تحت این شرایط است. بر مبنای نرخ SEUعلاوه بر تعیین قابلیت اطمینان، الزامات برخی روشهای مقاومسازی نیز مشخص میگردد. یکی از عملیترین روشها جهت محاسبه SEUهای ناشی از پروتونها عبارت است از اندازهگیری سطح مقطع مؤثر SEUدر یک انرژی مشخص پروتون و سپس استفاده از روش ارائه شده توسط ویبال برای پیداکردن نرخ SEUدر هر محیط پروتونی. در این مقاله برای ماهوارههای واقع در سطح LEOو به طور خاص دو ماهواره ملی امید و رصد، با بررسی و مدلسازی مداری و با لحاظ کردن اثر شیلد، نرخ دوز یونیزه جمعشونده و آهنگ رخداد SEUطبق روش ویبال تعیین شده است. همچنین با تعیین چگالی پروتونهای عرضه شده بر ماهواره، نرخ واقعی SEUو نرخ متغیر با زمان آنتعیین و بر مبنای آن زمان بازیابی بخشهای حساس نسبت به واژگونی بیت ارائه شده است.
مهدی جعفری؛ آرش سنگری؛ جعفر روشنییان
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
سیستم ناوبری اینرسی، راه حلی ایدهآل برای تشخیص حرکتهای با دینامیک سریع و با دقت بالاست، اما دقت خروجی موقعیت و وضعیت این سیستم با گذشت زمان کاهش چشمگیری پیدا میکند. از طرف دیگر، سیستم موقعیتیابی جهانی قادر است همواره با یک دقت متوسط - در حدود چند متر خطا- موقعیت خود را در اطراف زمین مشخص کند. اما سیستم موقعیتیابی جهانی نیز به ...
بیشتر
سیستم ناوبری اینرسی، راه حلی ایدهآل برای تشخیص حرکتهای با دینامیک سریع و با دقت بالاست، اما دقت خروجی موقعیت و وضعیت این سیستم با گذشت زمان کاهش چشمگیری پیدا میکند. از طرف دیگر، سیستم موقعیتیابی جهانی قادر است همواره با یک دقت متوسط - در حدود چند متر خطا- موقعیت خود را در اطراف زمین مشخص کند. اما سیستم موقعیتیابی جهانی نیز به تنهایی برای ناوبری ماژولهای فضایی و مداری کافی نیست، زیرا اطلاعاتی در مورد وضعیت مدول نمیدهد. تلفیق سیستم موقعیتیابی جهانی با سیستم ناوبری اینرسی روشی کمهزینه برای فراهمکردن یک سیستم ناوبری دقیق و مطمئن در کاربردهای هوافضایی غیر نظامی و نظامی است. در این مقاله با استفاده از فیلتر کالمن توسعه یافتة یک الگوریتم برای تخمین خطای ناوبری و خطای حسگرهاو GPSطراحی شده است. حجم محاسبات این روش نسبت به فیلترهای ذرهای بسیار کمتر است و میتواند در ناوبری تلفیقی INS/GPSبه طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد و در کاربردهای فضایی دقت ناوبری مناسبی را فراهم میکند.
شاهرخ مرزبان؛ کمال محامدپور؛ سمیه پیرزادی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
پس از قرار گرفتن ماهوارة LEOدر مدار تعیین شده، سایت زمینی نیازمند ارتباط با آن برای دریافت اطلاعات و کنترل زیرسیستمهای آن است. با توجه به اینکه کانالهای ارتباط ماهوارهای تحت تأثیر شرایط سایه (Shadowing)قرار میگیرند، در صورت وجود سیگنال دید مستقیم(LOS) بین فرستنده و گیرنده شرایط کانال رادیویی خوب بوده و کانال با نویز گوسی سفید جمعشونده ...
بیشتر
پس از قرار گرفتن ماهوارة LEOدر مدار تعیین شده، سایت زمینی نیازمند ارتباط با آن برای دریافت اطلاعات و کنترل زیرسیستمهای آن است. با توجه به اینکه کانالهای ارتباط ماهوارهای تحت تأثیر شرایط سایه (Shadowing)قرار میگیرند، در صورت وجود سیگنال دید مستقیم(LOS) بین فرستنده و گیرنده شرایط کانال رادیویی خوب بوده و کانال با نویز گوسی سفید جمعشونده (AWGN)به صورت توزیع رایس (Rician)مدل میشود. ولی در شرایط نامناسب و نبود دیدمستقیم، مدل کانال، توزیع رایلی (Rayleigh) بوده که با توجه به شرایط لینک رادیویی، کانال بین این دو مدل سوئیچ میشود. در یک مدل مناسب باید رفتار متغییر با زمان لینک رادیویی ماهواره- ایستگاه در نظر گرفته شود. اهمیت این موضوع به لحاظ تأثیر زیاد آن در انتخاب نوع مدولاسیون، طراحی روش دستیابی به کانال و کنترل خطاست. بدین جهت در این مقاله تعیین حدود تغییرات احتمال خطا به صورت لحظهای مورد توجه بوده که با محاسبات و شبیهسازی، میزان خطای بیت دریافتی در طول مسیر عبور ماهواره به صورت لحظهای بهدست آمده و حدود تغییرات آن مشخص شده است.
شروین امیری؛ محمدعلی دلیر؛ حسین طلایی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
سیگنال ارسالی از ماهوارههای GPSبه سمت زمین سه جزء موج حامل، دیتای پیام ماهواره و کدC/A دارد. موج حامل L1دارای فرکانس 75/1575 مگاهرتز و کد C/Aشامل 1023 بیت است که هر 1 میلی ثانیه تکرار میشوند. مطالعة دقیق این سه مؤلفه امکان شبیهسازی سیگنال ماهوارة GPS را فراهم میکند. با استفاده از این شبیهساز میتوان انواع موقعیتهای استاتیکی و دینامیکی ...
بیشتر
سیگنال ارسالی از ماهوارههای GPSبه سمت زمین سه جزء موج حامل، دیتای پیام ماهواره و کدC/A دارد. موج حامل L1دارای فرکانس 75/1575 مگاهرتز و کد C/Aشامل 1023 بیت است که هر 1 میلی ثانیه تکرار میشوند. مطالعة دقیق این سه مؤلفه امکان شبیهسازی سیگنال ماهوارة GPS را فراهم میکند. با استفاده از این شبیهساز میتوان انواع موقعیتهای استاتیکی و دینامیکی را برای گیرندههای GPSتحت آزمون شبیهسازی کرد. در تدارک موقعیت و مسیر گیرنده و تعیین ماهوارههای در دسترس و استخراج فواصل مجازی بین ماهوارهها تا گیرنده از نرمافزار STKاستفاده شده است که دقت بالایی دارد. خروجی این شبیهسازی یک فایل باینری حاوی دیتای پیام کلیة ماهوارهها به همراه کد C/Aآنهاست که آمادة مدولهکردن سیگنال کریر در سیگنال ژنراتور است.
عاطفه عجمی؛ سیامک ناصری؛ داوود هاشمی؛ محبوبه عرب سرخی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
در این مقاله بهمنظور تقسیم تصویر در چهار باند طیفی (از آبی تا فروسرخ نزدیک) در دوربینهای چند طیفی، به بررسی مزیتهای تقسیمکنندههای چهار منشوری پرداخته میشود. سپس ضمن تشریح ردیابی پرتو در این نوع تقسیمکنندهها، به بیان پارامترها و اصول اصلی طراحی اشاره میشود. در ادامه، با استفاده از نرم افزار زیمکس، طراحی یکمدل ...
بیشتر
در این مقاله بهمنظور تقسیم تصویر در چهار باند طیفی (از آبی تا فروسرخ نزدیک) در دوربینهای چند طیفی، به بررسی مزیتهای تقسیمکنندههای چهار منشوری پرداخته میشود. سپس ضمن تشریح ردیابی پرتو در این نوع تقسیمکنندهها، به بیان پارامترها و اصول اصلی طراحی اشاره میشود. در ادامه، با استفاده از نرم افزار زیمکس، طراحی یکمدل از تقسیمکنندة چهارمنشوری چسبیده به آشکارساز (CCD)ارائه میشود و نیزنمودارهایی ردیابی پرتویی، نمودار نقطهای و بیراهی مربوط به آن بررسی میشود. در پایان، ضمن بیان مشخصههای تقسیمکنندة چهارمنشوری که از برنامهنویسی با نرم افزار زیمکسحاصل شده است، از جمله وزن، طول مسیر اپتیکی و ضخامت تیغة معادل، به بیان مشخصههای این طراحی در دوربینهای چندطیفی ماهوارههای سنجش از دور پرداخته میشود.
جمال عسگری؛ علیرضا امیری سیمکویی؛ فرزانه زنگنهنژاد
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
امروزه، از سیستم ناوبری اینرسی (INS)و سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)، در کاربردهای مختلف ناوبری و تعیین موقعیت استفاده میشود. هر کدام از دو سیستم نامبرده مزایا و معایبی دارند؛ تلفیق GPS/INS، در طول دو دهة اخیر، برای غلبه بر معایب هر یک از دو سیستم (مشکل لزوم وجود دید آسمانی بین آنتن گیرنده و ماهواره در GPSو مشکل افزایش سریع خطا با زمان در INS) ...
بیشتر
امروزه، از سیستم ناوبری اینرسی (INS)و سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)، در کاربردهای مختلف ناوبری و تعیین موقعیت استفاده میشود. هر کدام از دو سیستم نامبرده مزایا و معایبی دارند؛ تلفیق GPS/INS، در طول دو دهة اخیر، برای غلبه بر معایب هر یک از دو سیستم (مشکل لزوم وجود دید آسمانی بین آنتن گیرنده و ماهواره در GPSو مشکل افزایش سریع خطا با زمان در INS) توسعه داده شده است. در سیستمهای تلفیق از مشاهدات دقیق GPS، به منظور برآورد و تصحیح خطاهای INS، توسط فیلتر کالمن استفاده میشود. در یک سیستم تلفیق با دقت بالا انتظار میرود همة مجهولات فیلترکالمن (شامل بردار خطایINS، موقعیت، سرعت و پارامترهای دلخواه دیگر) به طور دقیق برآورد شوند. در این مقاله، نتایج یک آزمایش میدانی ارائه شده است. هدف از این آزمایش، مقایسة مختصات حاصل از یکINSنسبتًا ارزان قیمت و مختصات حاصل از GPSRTKو نیز تلفیق GPS/INSبه روش غیرمتمرکز، بوده است.پردازش انجام شده، توانایی INSغیرمکانیکی را که از فناوری میکروالکترومکانیکی بهره میبرد در زمانهای کوتاه نشان میدهد. هر چند برای دقتهای بالاتر و همینطور مطالعات مرتبط با میدانثقل باید از سیستمهای اینرسی مکانیکی (دارای واحدهای اینرسی سنتی مکانیکی با دقتبالا) استفاده کرد.
فاطمة صادقی کیا؛ فرخ حجت کاشانی؛ جلیل راشد محصل؛ سید جواد قیومه بزرگی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
آرایة دوتایی از المانهای تکقطبی پلاسمایی با تحریک موج سطحی با روش عددی FDTDمورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد. با تغییر توان تحریک المانهای پلاسمایی، آرایهای حاصل میشود که میتواند برای فرکانسهای کاری مختلف مجدداً تغییر شکل دهد. المانهای پلاسمایی با توان RFدر فرکانس 500 مگاهرتز و فشار گاز آرگون 4/0میلیبار از طریق تقسیمکنندة ...
بیشتر
آرایة دوتایی از المانهای تکقطبی پلاسمایی با تحریک موج سطحی با روش عددی FDTDمورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرد. با تغییر توان تحریک المانهای پلاسمایی، آرایهای حاصل میشود که میتواند برای فرکانسهای کاری مختلف مجدداً تغییر شکل دهد. المانهای پلاسمایی با توان RFدر فرکانس 500 مگاهرتز و فشار گاز آرگون 4/0میلیبار از طریق تقسیمکنندة توان همفاز و همدامنه تغذیه میشوند. نتایج نشان میدهند که تغییرات توان تحریک میتواند فرکانس تشدید آرایه را بین 120مگاهرتز تا 50 مگاهرتز تغییر دهد و در این حالت در فرکانس تشدید جدید مقدار بهره و جهتداری آرایه در فرکانس تشدید جدید تقریباً بدون تغییر باقی بماند. با توجه به اهمیت مقدار راندمان تشعشعی یک آنتن، راندمان تشعشعی آرایه در محدودة حداقل و حداکثر توان تحریک مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. حداکثر مقدار راندمان تشعشعی به آرایهای اختصاص دارد که طراحی اولیه بر مبنای آن انجام گرفته و فاصلة میان المانها ربع طول موج است. حالآنکه در سایر مقادیر، در ناحیة فرکانس تشدیدشان، مقدار راندمان تشعشعی تقریباً یکسان است. با استفاده از این ساختار در وسایل نقلیة هوایی و فضایی میتوان از یک آرایه برای چند منظور مختلف و در چند فرکانس غیرهمسان استفاده کرد تا از تداخل ناشی از همجواری آنتنها اجتناب کرد.
محمدرضا حیدری؛ امیرحسین آدمی
دوره 5، شماره 3 ، مهر 1391
چکیده
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به ...
بیشتر
این مقاله با رویکردی جدید به تدوین نرمافزار تحلیل برخی گرینهای خاص موتور سوخت جامد، مانند گرین چرخ واگن و گرین شیاردار، میپردازد، این روش سریعتر و عمومیتر از روشهای موجود، که بر اساس تقسیسمبندی هندسی و تشخیص شروط مرزی عمل مینمایند، میباشد. در این روش با معرفی نقاط تعریف هندسه و تشکیل گرین، با استفاده از حل تحلیلی، به محاسبه سطح سوزش و عقبنشینی هندسی سطح پرداخته شده است. برتری این روش تشخیص تداخل سطوح و نقاط برخورد بدون نیاز به تشخیص ناحیهبندی و یا نوع گرین و نیز استخراج مستقیم عقبنشینی سطح با استفاده از حل معادلات دکارتی میباشد. این تکنیک امکان مدلسازی انواع گرین را فراهم میسازد. با استفاده از این روش میتوان به ترکیبات جدید هندسی دست یافت که در قالب هیچ یک از مدلهای هندسی قرار نمیگیرند، لذا در مقایسه با نرمافزارهای موجود حجم برنامه کاهش یافته و سرعت پردازش و تحلیل، بالا رفته است. برای توضیح بهتر، گرین استوانهای نیز در این پژوهش مدلسازی گردیده است. نرمافزار نوشته شده به زبان ویژوال فرترن، علاوه بر امکان تعیین نحوه عقبنشینی سطح نسبت به جان سوخته شده، حل صفر بعدی بالستیک داخلی موتور سوخت جامد با انواع گرین را نیز میسر میسازد. در این مدلسازی، سرعت سوزش فرسایشی و تغییرات دمایی نیز مدل شده است. نحوه تغییر سطح سوزش نسبت به زمان، تغییرات پیشرانش موتور درحالت استاندارد، تغییرات دما و تغییرات فشار محفظه احتراق موتور در طول مدت سوزش نمونهای از خروجیهای این نرمافزار است. نتایج نرمافزار با سایر نتایج مهندسی و تجربی مقایسه شده و به خوبی مطابقت یافته است.