طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
1. اثرات حرارتی محیط فضا بر مشخصات تشعشعی آنتن انعکاسی ماهواره مدار LEO

فاطمه صادقی کیا؛ فاطمه اصدق پور؛ محمد علی فارسی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.258362.1316

چکیده
  در محیط فضا، نوسانات حرارتی از مهم ترین تهدیدات برای اجزای خارجی سامانه های فضایی، مانند آنتن، محسوب میشود. میزان نوسانات حرارتی تابع مدار فضاپیما و جنس اجزای سامانه است و سبب انبساط و انقباض و اعوجاج سطوح آنتن شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد میکنند. در این مقاله، اثرات انبساط و انقباض حرارتی در یک مأموریت مداری LEO بر مشخصات تشعشعی ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
2. فرم یابی و تحلیل ارتعاشات آزاد منشور تنسگریتی نوع اول سه میله ای

میلاد عظیمی؛ صمد مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.289596.1349

چکیده
  این مقاله به ایجاد یک بستر محاسباتی برای مسئله فرمیابی و تحلیل ارتعاشات سازه سه میله ای با پیش تنش محوری پرداخته است. فرایند فرمیابی به واسطه تعیین ماتریسهای اتصال در قالب دو مرحله تعیین مختصات گره ها و چگالی نیروی اعضاء انجام شده است. بطوریکه با سعی و خطا، حالتهای ممکن برای مختصات گره ها و چگالی نیروها صرفا با اطلاع از توپولوژی و نوع ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
3. کنترل تطبیقی حداقل واریانس تعمیم یافته یک فضاپیما سنجش از دور با قابلیت نشانه روی دقیق

علی کثیری؛ فرهاد فانی صابری؛ وحید جودکیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2022.289365.1348

چکیده
  در پژوهش‌های بسیاری به مساله حذف اغتشاشات خارجی و افزایش مقاومت سیستم کنترل وضعیت فضاپیما در برابر عدم قطعیت‌های پارامتریک پرداخته شده است. اما مقابله با اثر نویز نسبتا مورد بی توجهی قرار گرفته است و این در حالتی است که مقابله با اثر نویز به دلیل ماهیت تصادفی و غیر قابل پیش‌بینی اش بسیار چالش برانگیز بوده و شایسته پژوهش است. چراکه ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
4. بررسی مشخصه‌های عملکردی رانشگر تک‌پیشرانه هیدرازینی برحسب دمای آدیاباتیک محفظه واکنش

سید رشاد روح الامینی؛ محمد علی امیری فر؛ علیرضا رجبی؛ نورالدین قدیری معصوم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2022.295200.1362

چکیده
  در این مقاله، با ایجاد و توسعه یک کد مبتنی بر روابط ترمودینامیک و دینامیک گاز، مشخصه‌های عملکردی یک رانشگر تک‌پیشرانه هیدرازینی یک نیوتنی نظیر نیروی تراست، ضربه ویژه، سرعت مشخصه خروجی، و دبی جرمی پیشرانه برحسب دمای محفظه واکنش به صورت نظری مورد مطالعه قرار گرفته است. در این راستا، با در نظر گرفتن فرض آدیاباتیک، دمای محفظه واکنش ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
5. طراحی رویتگر غیرخطی توسعه یافته برای تخمین اطلاعات غیرقابل اندازه‌گیری در مسئله هدایت اجسام پرنده

مهسا جواهری پور؛ احمدرضا ولی؛ وحید بهنام گل؛ فیروز الهوردیزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2022.290341.1352

چکیده
  یکی از روش‌های پرکاربرد در مسئله هدایت اجسام پرنده، ناوبری تناسبی می‌باشد. این روش برای محاسبه دستور هدایت به نرخ چرخش خط واصل بین رهگیر و هدف نیاز دارد. به دلایل متعدد از جمله کاهش هزینه، برای اندازه‌گیری اطلاعات رهگیری از جمله زاویه خط دید از حسگرهای ساده استفاده می-شود. بنابراین برخی اطلاعات غیر قابل اندازه‌گیری از قبیل سرعت ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
6. کنترل مانور و ارتعاشات فضاپیمای انعطاف پذیر با رویکرد ترکیبی مود لغزشی تطبیقی فراپیچشی-ترمینال غیرتکین

ولی اله شاه بهرامی؛ میلاد عظیمی؛ علیرضا علیخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1400

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.300935.1365

چکیده
  در این مقاله الگوریتم کنترل مقاومی تطبیقی مبتنی بر ترکیب قوانین مود لغزشی فراپیچشی و ترمینال غیرتکین برای مانور وضعیت و ارتعاشات فضاپیمای انعطاف‌پذیر با دینامیک کاملا کوپل صلب-انعطافپذیر توسعه داده شده‌ است. قانون تطبیق توسعه داده شده در وهله اول نیاز به دانش اغتشاشات خارجی و نامعینی ها را حذف کرده، سپس با رویکرد فراپیچشی، قانون ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
7. ردیابی هدف مانوردار از روی سمت با استفاده از مدل مارکوف مرتبه دوم غیرخطی

محسن ابراهیمی؛ امیر فرهاد احیائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اسفند 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jsst.2022.295013.1361

چکیده
  در این مقاله ضمن بررسی و تحلیل مدل حرکتی مانوردار برای هدف، روش جدیدی مبتنی بر روش چند مدلی IMM برای حل مسئله‌ی ردیابی در حضور نویز اندازه‌گیری ارائه می‌شود. در این روش دو مدل به کار می-رود که برای هر مدل از یک صافی کالمن توسعه‌یافته برای تخمین حالت مربوط به مدل تصادفی هدف استفاده می‌شود. تخمین نهایی حالت مربوط به حرکت هدف متشکل از ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
8. سایزینگ چرخ‌های عکس‌العملی با استفاده از تکنیک دیاگرام تطبیق در یک ماهوارة سنجش از دور با رزولوشن مکانی خیلی بالا

امیررضا کوثری؛ علیرضا احمدی؛ علیرضا شریفی؛ مسعود خوش سیما

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.210939.1249

چکیده
  ماهواره‌های سنجش از دور مشاهدة زمین که به صورت غیرفعال سطح زمین را اسکن و تصاویر با قدرت تفکیک مکانی زیر یک متر تولید می‌نمایند قادرند حول هر سه محور بدنة خود مانور کنند و همزمان با مانور وضعیت از جهات مختلف از ناحیة هدف تصویربرداری نمایند. سخت‌گیرانه‌ترین الزامات میانی حاکم بر عملکرد زیرسیستم تعیین و کنترل وضعیت آنها در مد‌های ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
9. طراحی مسیر بازگشت به جو با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی ارتقا یافته برمبنای تلفیق هدایت کلاسیک و بهینه‌سازی بردار شتاب

محمد جواد پوستینی؛ سیدحسین ساداتی؛ یوسف عباسی؛ سید مجید حسینی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.252865.1311

چکیده
  طراحی مسیر بهینه غیرهم‌زمان، یکی از راهکارهای مورد استفاده برای هدایت فضاپیما‌های بازگشتی و قابل استفاده مجدد است. در این رویکرد بسیاری از قیود و محدودیت‌های مسئله قابل بررسی می‌باشد بدون اینکه مسئله‌ی زمان و حجم محاسبات محدودیتی را ایجاد نماید. در طراحی مسیر بهینه قیود گوناگونی قابل اعمال می‌باشند که با حذف و اضافه نمودن آن‌ها ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
10. طراحی کنترل ارتعاشات تلاطم سوخت در یک فضاپیما با استفاده از عملگر مجازی

عبدالمجید خوشنود؛ علی امین زاده؛ پیمان نیک پی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.268683.1326

چکیده
  تلاطم سیال در سیسم مخازن سوخت یکی از منابع تولید ارتعاشات در سیستم های دینامیکی می باشد. مشکل اصلی حذف این ارتعاشات این است پارامترهای آن زیر تحریک هستند و عملگر مستقیمی برای کنترل ارتعاشات آن وجود ندارد. در این مقاله از ایده عملگر مجازی برای کاهش ارتعاشات حاصل از تلاطم استفاده شده است. برای این هدف مدلسازی اثر تلاطم با بهره گیر یاز ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
11. تدوین نرم افزار جامع طراحی مفهومی سامانۀ پیشرانش موشکی سوخت مایع با پیشران های سرمازا

نوربخش فولادی؛ نداالسادات صدیقی رنانی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2021.254769.1313

چکیده
  در این مقاله به ارائۀ الگوریتم و نرم‌افزاری جامع جهت طراحی مفهومی موتورهای موشکی با مولفه-های پیشران سرمازا، پرداخته شده است. در الگوریتم، پنج چرخه کاربردی تغذیۀ تحت فشار، مولدگازی، احتراق مرحله‌ای، انبساطی بسته و باز مدلسازی شده است. به منظور صحت‌سنجی، موتورهایVulcain و HM7B، بازطراحی و مقایسۀ نتایج حاصل با اطلاعات واقعی بیانگر خطای ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
12. هدایت تناسبی بهینه در فضای سه‌بعدی با رویکرد کنترلی پیش‌بین مدل مبنا

رضا شیخ بهایی؛ سعید خان کلانتری

دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 51-59

http://dx.doi.org/10.22034/jsst.2021.1279

چکیده
  در این مقاله، با استفاده از روش کنترلی پیش‌بین مدل مبنا و بر پایه استراتژی هدایت تناسبی به طراحی قانون هدایت بهینه صریح جهت هدایت موشک پدافندی به سمت هدف در حال مانور در فضای سه‌بعدی پرداخته می‌شود. این روش کنترلی با پیش‌بینی رفتار سیستم در آینده، در خلال بهینه‌سازی یک تابع هزینه مشخص قانون کنترلی بهینه را محاسبه می‌کند. رویکرد ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
13. کنترل پیش‌بین غیرخطی وضعیت فضاپیما با وجود نقص دو چرخ عکس‌العملی دارای زاویه‌ی نصب

محمد نوابی؛ پوریا زارعی

دوره 14، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 77-83

http://dx.doi.org/10.22034/jsst.2021.1304

چکیده
  کنترل وضعیت فضاپیمای فعال در مدار با استفاده از عملگرهای چرخ عکس‌العملی به دلیل برتری‌های خاص نسبت به دیگر عملگرها انتخاب مناسب‌تری است. با توجه به عملکرد مکانیکی این عملگر و احتمال خرابی آن، استفاده از چهار چرخ عکس‌العملی برای کنترل وضعیت سه محوره فضاپیما، راهکاری کاربردی در مواجهه با نقص یکی از چرخ‌ها است. در این مقاله به کنترل ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
14. تخصیص کنترلی تراسترهای افزونه فضاپیما با رویکرد حفظ راستا در الگوریتم سیمپلکس

مازیار شفائی روشن؛ مهدی قبادی؛ مهدی جعفری ندوشن

دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 71-82

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.1187

چکیده
  در این مقاله استفاده از روش برنامه‌ریزی خطی در تخصیص‌گر کنترلی جهت استفاده در زیرسیستم کنترل وضعیت فضاپیما با تراسترهای افزونه مورد مطالعه قرار گرفته است. از الگوریتم سیمپلکس به ‌عنوان حل‌کننده برتر و از دو رویکرد حفظ راستا و حفظ راستای اصلاحی بودسون به ‌عنوان رویکردهای برگزیده در مواجهه با جواب‌های غیرقابل دستیابی استفاده شده ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
15. کنترل ترکیبی PID-FUZZY پرواز آرایشمند فضاپیماها با هدف انحراف مسیر سیارک فضایی

جواد شمس؛ جعفر روشنی یان

دوره 12، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 19-33

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.1155

چکیده
  در این مقاله کنترل پرواز آرایشمند فضاپیماها با به کارگیری کنترل هیبریدی PID-FUZZY مورد بررسی قرار گرفته است. انحراف و تغییر مسیر سیارک‌های فضایی که باالقوه تهدیدی برای حیات بر روی کره زمین محسوب می‌گردند، در تحقیقات علمی اخیر به طور خیلی فعالی پیگیری می‌شود. برای انجام ماموریت مشروحه، تاکنون روش‌های متعددی پیشنهاد گردیده‌اند که در ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
16. الگوریتم جدید فرا ابتکاری تطبیقی در تخمین وضعیت و مدل فضاپیما

محمد نوابی؛ شهرام حسینی

دوره 12، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 79-89

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2020.90719

چکیده
  افزایش دقت و پایداری‌ در تخمین آنلاین مدل یک فضاپیما، به دلیل هم‌زمانی وجود نامعینی در دینامیک سیستم و نویز در خروجی حس‌گرهای وضعیت، یکی از چالش‌های کنترل وضعیت است. یکی از روش‌های مؤثر تخمین این نوع از مدل‌های دینامیکی، روش کمترین مربعات خطا در ترکیب با فیلتر کالمن است. برای افزایش عملکرد روش تخمین ذکر شده، الگوریتم آنلاین فرا ...  بیشتر

طراحی زیرمجموعه‌های فضایی: (هدایت،کنترل، سازه و...)
17. طراحی قانون هدایت سه بعدی مقاوم در برابر مانورهای هدف با رویکرد پایدارسازی جزئی گسسته زمان

محمد حسین شفیعی؛ نگین وزیرپور

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1398، ، صفحه 55-61

http://dx.doi.org/10.30699/jsst.2019.1157

چکیده
  در این مقاله، با استفاده از رویکرد پایدارسازی جزئی گسسته‌زمان، یک قانون هدایت مقاوم در برابر مانورهای هدف، به صورت سه ‌بعدی طراحی می‌شود. در پایدارسازی جزئی، سیستم به دو زیرسیستم تقسیم می‌شود که تنها در زیرسیستم اول دستیابی به پایداری مجانبی مطلوب است. از طرف دیگر باوجود پیشرفت‌های گسترده در پیاده‌سازی دیجیتال کنترل‌کننده‌ها، ...  بیشتر